Mission: Technical management and Management of the transition.
• Project: In collaboration with the Director of Transformation France of Swisslife Assets
Managements, the business lines and the Core Team based in Switzerland: migration from
Fileshares / NAS to SharePoint Online for the 280 employees based in France, in
accordance with the DWP World Program of SwissLife Assets Managements.
o Definition and implementation of the Migration’s Plan, Governance, Communication
Plan, Trainings, Development of Power Users Groups…
o Definition and Implementation of new processes, Transformation and optimisation of
new use cases
o Study, Analysis, Preparation of sources (Servers, AD Groups, Clean up, Macros ...)
o Participation in the definition of the governance plan in France on collaborative tools
(Teams, OneDrive, etc.)
o Definition of the SharePoint architecture, management of technical and functional tests
o Management and operational monitoring of migration, Coordination with Englishspeaking integrators, Production, Decongestion, Archiving
o Support for changes in professions, Management of training content, Animation of
sessions with End Users
o Support for the transition of IT support, Development of the IT service catalog
o Identification and Definition of Workflows to optimize, Processes to automate, Projects
to develop in the Short / Medium / Long term
Mission : Management of the functional migration from IBM connection to
SharePoint Online for 70,000 employees
• Definition of the global governance plan, standard rules, Golden Rules
• Management of the training contents for end users
• Coordination with the ON and OFF Shore technical teams to ensure technical and
functionnal adequations (Architecture/Functionnalities/Customized applications…)
• Participation on the strategy to support the change towards collaborative tools and effective
uses (Teams, SharePoint, Onedrive, Power Apps ...)
➢ Mission : Audits/Conseils/Formations sur les espaces SharePoint existants +
Accompagnement sur OFFICE 365 : Applications Tierce, SharePoint, Onedrive, Teams,
Yammer, Outlook Online…
Accompagnement sur la conduite du changement et sur l’optimisation des usages
• Etudes de l’existant
• Conseil sur les restructurations d’espaces, des groupes d’accès
• Formations des Administrateurs/Utilisateurs sur la « Nouvelle Expérience »
• Restructuration des espaces/pages classiques vers la « Nouvelle Expérience »
• Mise en place du MCO (Assistance Utilisateurs et Maintenances)
Direction du Projet Office 365
➢ Direction des Projets de Transformation Digitale des différents services de la BU
Mission : Projet de Migration des Serveurs physiques vers OFFICE 365 : SharePoint,
Onedrive, Teams, Yammer, Outlook Online, Planner, Onenote, Delve, MS FLOWS,…
o 10 Directions/Services du Siège ; 30 Sites Régionaux ; + de 200 Administrateurs ; 2500
Users
Conseil et Mise en place du planning de déploiement, de la stratégie d’adoption et
de l’accompagnement au changement
• Définition de la communication, Interventions aux CoDirs, Fédération des VIPS autour du projet
(Directeurs(trices) de Services, Directeurs(trices) Régionaux, Managers et
Ambassadeurs/Référents)
• Mise en place et Animation des CoPils, CoProj
• Pilotage de la gouvernance
• Recueil des besoins métier
• Conception et Réalisation Technique des architectures des services et de la BU
• Réalisation Technique des –
• Conception, Prototypage (POOC) & développement Technique des sites/espaces de travail
collaboratifs,
• Tests de validation/ Recettage/ Validation/ Mise en Prod/ Généralisation,
Industrialisation des modèles de sites métier
• Mise en place du cursus de formation des Users (Administrateurs, Utilisateurs) – Intégration des
formations dans le cadre des DIF
• Pilotage technique et réalisation des migrations des données des serveurs locaux/réseaux
internes partagés (2 TB de données) via ShareGate
• Accompagnement sur OneDrive, Delve, Teams ,Skype Entreprise, Outlook Online…
• Transferts de compétences : Formation des Administrateurs des sites Métiers & Formation du
centre de support informatiques (50 personnes)
• Pilotage des évolutions des usages collaboratifs des métiers (Design, Amélioration de process et
d’usages, optimisation de temps de travail et des partages des métiers, mise en place de
métadonnées d’entreprise, amélioration de la GED…)